سفارش تبلیغ
صبا ویژن

رزسفید

فرهنگی یکشنبه 86/7/29 ساعت 10:1 عصر

اقدام صهیونیست‌ها در تخریب یکی از ورودی‌های مسجد‌الاقصی، احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا را جریحه‌دار کرد؛ وضعیتی که پیش از این نیز مسلمانان، به‌ویژه شیعیان سراسر جهان، در هشتم شوال سال 1344 هجری قمری در تخریب قبور مطهر ائمه‌ی بقیع توسط وهابیان سعودی تجربه کرده بودند.

برخی پیروان اهل سنت بر این باورند که میزان حساسیت شیعیان نسبت به زنده نگه‌داشتن یاد و آثار اهل بیت‌(علیهم‌السلام) بیش از مقدار حساسیتی است که نسبت به پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) ابراز‌می‌دارند؛ صرف‌نظر از میزان صحت و سقم این باور‌، آنچه که اینک و پس از تحرکات جدید صهیونیست‌ها در قدس، در جهان اسلام روی‌داده‌است، عکس گزاره‌ی بالا را به‌نمایش‌می‌گذارد:

چندی‌است که اسرائیلی‌ها اقدام به حفاری‌هایی در نزدیکی «باب المغاربة»، یکی از هفت دروازه‌ی ورودی مسجد‌الاقصی نموده‌اند. منابع صهیونیستی هدف از این کار را انجام تعمیراتی بر روی درب چوبی این ضلع از مسجد اعلام کرده‌اند! درحالی‌که پرواضح است، انجام چنین مرمتی، نیاز به استفاده از وسایل دقیق و ظریف دارد تا به ارزش و قدمت محل مورد تعمیر، لطمه‌ای وارد‌نشود، نه اینکه از ابزارهایی همچون بولدوزرهای سنگین استفاده‌شود، بنابراین کاملا محرز است که هدف اسراییل «ویرانی و تخریب» است نه «بازسازی و مرمت».
از زمان روی کار‌آمدن وهابیون در عربستان، بقیع به یک معنا منطقه ممنوعه و زیارت آن حتی از دور و از پشت دیوار و نرده حائل ، به ویژه برای حجاج شیعه یک مشکل همیشگی است

در پی این تحرکات - که سابقه‌ی حفاری‌های طولانی یهودیان افراطی و اساطیری در زیر مسجدالاقصی را نیز دوباره در اذهان و محافل اسلامی زنده‌کرد- همچنان غوغایی در جهان اسلام و مسلمانان برانگیخته شده‌است.

گذشته از تجمعات و اعتراضات شهروندان قدس، که به بازداشت «شیخ رائد صلاح»، رهبر جنبش اسلامی فلسطین و 6 عضو همراه وی در تاریخ 7/3/2007 و انتقال آن‌ها به مکانی نامعلوم و حتی هجوم ارتش صهیونیسم به خانه‌های فلسطینی‌های ساکن در اطراف مسجد‌الاقصی انجامید، مسلمانان سراسر جهان نیز نسبت به این مسأله به‌شدت اعتراض‌کردند؛ تا جایی که برخی از آنان اِعمال فشار بر محافل و سازمان‌های بین‌المللی را نیز خواستارشده‌اند.

اعلام محکومیت تخریب‌های اسراییل از سوی علمای فلسطین

همچنین صدور بیانیه‌های جداگانه از سوی علما و رهبران جنبش‌های مختلف فلسطین و محکومیت حفاری‌های اخیر در باب‌المغاربه‌ی مسجدالأقصی نیز شاهدی بر این مدعاست؛ چراکه علمای مسلمان با هدف آگاهی‌بخشی مسلمانان و بیدارکردن ‌پیروان مذاهب اسلامی و حتی مسیحی برای جلوگیری از تجاوزات نابخردانه و غیرقانونی ارتش اسراییل در اطراف این مکان شریف تلاش‌می‌کنند. در این میان می‌توان به بیانیه‌های «شیخ تیسیر التمیمی»، قاضی قضات فلسطین، هشدار «شیخ رائد صلاح»، رییس جنبش اسلامی فلسطین و ... اشاره‌کرد:

اما متأسفانه باید گفت: در حال حاضر شاهد آن هستیم که مسلمانان جهان، به‌ویژه بیشتر برادران اهل سنت، نسبت به تخریب و توهینی که در سرزمین‌های مقدس اسلامی و تخریب آثار اسلامی قبل و بعد از هجرت، آن هم در مسقط الرأس اسلام و محل تولد و زندگی رسول الله(ص) انجام‌می‌شود، بی‌‌توجهند.
هشدار رییس جنبش اسلامی فلسطین نسبت به حفاری‌های مجدد اسراییل در مسجدالأقصی

به فهرستی از این تخریب‌ها و تلاش‌ها بنگرید:
قاضی قضات فلسطین: قدس پایتخت تاریخی، دینی و سیاسی مسلمانان است

1. تخریب بخش وسیعی از کوه «ابوقبیس« در کنار ورودی‌های «باب‌السلام» و «باب علی» مسجدالحرام و ساخت اقامتگاه سلطنتی بر روی آن. در اهمیت این کوه، همین بس که علاوه بر وقوف تاریخی پیامبر(ص) بر آن، در اولین دعوت خود در مکه، خواندن دعایی در کنار آن، از زمره‌ی اعمال حجاج و زائرین است.
مفتی فلسطین حفاری‌های مجدد در «باب المغاربه»‌ی مسجدالأقصی را محکوم‌کرد

2. کم‌اهمیت جلوه‌دادن محل تولد پیامبر(ص) در شهر مکه و تبدیل آن به کتابخانه‌ای محقر. کسانی که توفیق زیارت خانه‌ی خدا را یافته‌اند، می‌دانند که در طول شبانه‌روز، مأمورانی در کنار این محل ایستاده‌اند تا زائران را از توقف در این مکان مقدس و تاریخی بازدارند؛ حال آنکه اولین ایستگاه ویرانی کاخ‌های قیاصره و اکاسره، همین خانه‌ی کوچک بود و خواندن دعاهایی در کنار آن نیز از جمله ادعیه‌ی وارده است.

3. تخریب بارگاه ائمه(علیهم‌السلام) و صحابه‌ی مدفون در بقیع؛ که بی‌شک یکی از فجیع‌ترین جنایات دینی و فرهنگی قرن اخیر محسوب‌می‌شود.
اگرچه مسلمانان دانشمند و روشن‌ضمیر در جای جای جهان اسلام ،انزجار خود را نسبت به اقدامات تروریستی در اماکن زیارتی - که عمدتا از سوی "وهابیون" انجام‌می‌شود- اعلام‌می‌دارند؛ اما غالب مسلمانان جهان عمدا یا سهوا از این پیوند وهابی – صهیونی در انهدام پیشینه مسلمانان غفلت‌می‌کنند

4. تخریب کوهی در کنار مسجد النبی (ص) که دارای ارزش دینی و تاریخی است آن‌هم جهت کاربری‌های تجاری و ساختمان‌سازی.(خوشبختانه با اعتراضاتی که درموسم حج امسال صورت‌گرفت و با دستوری که از سوی «سلطان بن عبدالعزیز»، ولیعهد عربستان صادرشد، این تخریب درحال حاضر متوقف‌شده‌است)

5. تخریب حرم امامین عسکریین‌(علیهم‌السلام) در سامراء؛ شهری که بیشتر جمعیت آن را اهل سنت تشکیل‌می‌دهند.

6. تلاش برای تخریب حرم مطهر امیرالمؤمنین علی(ع) و حضرت سیدالشهداء(ع).

7. تخریب مرقد اصحاب گرانقدر پیامبر(ص) و ائمه - علیهم السلام - نظیر «سلمان فارسی» و «عبدالله بن‌موسی الکاظم» در عراق و «مزار سادات» در «بعقوبه».

اگر چه مسلمانان دانشمند و روشن‌ضمیر در جای جای جهان اسلام، انزجار خود را نسبت به این‌گونه اعمال - که عمدتاً از سوی "وهابیون" انجام‌می‌شود- اعلام‌می‌دارند، اما جمع کثیری از مسلمانان جهان، عمداً یا سهواً از این پیوند وهابی – صهیونی در انهدام پیشینه‌ی مسلمانان غفلت‌می‌ورزند.
قدرت‌یافتن شیعیان در عراق و حضور پرقدرت حزب‌الله در عرصه سیاسی لبنان، موجب هراس وهابیان سعودی شده‌است به ویژه اینکه در خود عربستان نیز یک اقلیت مهم شیعی وجود‌دارد که بر اساس برخی آمارها تا 20 درصد جمعیت شبه‌جزیره را شامل‌می‌شود

می‌توان گفت، افکار عمومی اسلامی جهان همواره در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام در فلسطین و مسجدالأقصی واکنش نشان‌می‌دهد؛ اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که همین افکار عمومی اسلامی، در سراسر جهان، نسبت به تخریب مشاهد و آثار اسلامی در حجاز و عراق بی‌تفاوت است.

«بقیع»، یک قبرستان تاریخی است که چهارتن از امامان شیعه یعنی امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و نیز بسیاری از صحابه‌ی مشهور پیامبر اسلام(ص) در آنجا دفن‌شده‌اند. همچنین بر اساس برخی روایات، پیکر مطهر حضرت فاطمه(س)، دختر پیامبر(ص) نیز احتمالا" در این قبرستان دفن‌شده‌است.

بر اساس اسناد و تصاویر منتشرشده، این قبرستان تا قبل از روی کار‌آمدن حکومت وهابی سعودی در عربستان، همچون بسیاری دیگر از بقاع متبرکه و قبور ائمه و امام‌زادگان شیعه، دارای گنبد و بارگاه بوده و حجاج شیعه و حتی اهل سنت هنگام وقوف در مدینه به زیارت این قبور می‌آمده‌اند؛ اما از زمان استیلای وهابیون بر شبه جزیره، که هرگونه زیارت قبور را معادل شرک به خداوند می‌دانند، بسیاری از بارگاه‌های ائمه و صحابه تخریب‌شد.
برای دیدن نخستین تصاویر از قبرستان بقیع و عکس‌هایی از تخریب این مکان مقدس به دست وهابیت اینجا کلیک کنید!

وهابیون حتی قصد‌داشتند، قبور ائمه‌ی کربلا و نجف را نیز از بین ببرند. حتی گفته‌می‌شود، آن‌ها قصد تخریب قبر پیامبر اسلام(ص) را داشتند که البته به‌دلیل واکنش شدید عامه‌ی مسلمانان از این اقدام خودداری‌کردند.

اما مسأله‌ی مهم این است که از زمان روی‌کارآمدن وهابیون در عربستان، بقیع به یک معنا، "منطقه‌ی ممنوعه" و زیارت آن حتی از دور و از پشت دیوار و نرده‌ی حائل، به‌ویژه برای حجاج شیعه یک مشکل همیشگی است، مشکلی که با افزایش قابل‌توجه مسافران عمره‌ی مفرده از ایران، در سال‌های اخیر حادتر شده‌است.
نمایی از قبرستان بقیع

قبرستان همیشه غریب

البته بعد از چند سال تحریم حج تمتع از جانب ایران و شروع مجدد اعزام زائران، بر اساس پروتکل‌های تعیین‌شده، ماموران سعودی تا حدودی از مشکل‌آفرینی برای حجاج ایرانی جلوگیری‌کردند. برای مدتی به‌دلیل رونق نسبی روابط ایران و دربار سعودی، مأموران این کشور، برخورد احترام‌آمیزی با حجاج ایرانی داشتند. برخی آزادی‌های نسبی هم برای زائران ایرانی در اطراف قبرستان بقیع به‌وجودآمد، اما در چند سال اخیر، مجدداً سخت‌گیری‌ها و اذیت‌های گذشته باب‌شده‌است.

هم‌اکنون علاوه بر حج تمتع، سالانه ده‌ها هزار نفر از مردم ایران در قالب کاروان‌های مختلف از جمله کاروان‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در ایام مختلف سال به حج عمره می‌روند. به همین دلیل، موضوع نحوه‌ی برخورد مأموران سعودی با حجاج ایرانی در قبرستان بقیع، امری مهم است که می‌بایست مسئولان چاره‌ای برای آن بیا‌ندیشند.

به نظرمی‌رسد یکی از عوامل اصلی در سخت‌گیری‌های اخیر سعودی‌ها بر زائران و حجاج ایرانی، مسائل عراق است، حقیقت این‌است که وهابیان سعودی‌ از روند تحولات عراق بعد از سقوط صدام چندان دل خوشی ندارند و از روی کار آمدن یک دولت شیعی به‌شدت نگرانند. آن‌ها ایران را عامل تقویت شیعیان و تضعیف اهل سنت در عراق می‌دانند. موضوع هلال شیعی که ابتدا از جانب شاه اردن مطرح‌شد، اکنون در میان وهابیان سعودی‌ نیز که خود را رهبر جهان عرب می‌دانند، مطرح‌است.
چندی پیش مشخص‌شد که برخی کتبی که به اسم علمای شیعه در عربستان توزیع‌می‌شود، جعلی‌‌است و علمای شیعی که کتاب‌ها به نام آن‌ها توزیع‌می‌شود، اصولا" صاحب چنان تالیفاتی نیستند

رفتار دوگانه سعودی‌ها

قدرت‌یافتن شیعیان در عراق و حضور پرقدرت "حزب الله" در عرصه‌‌‌ی سیاسی لبنان موجب هراس وهابیون شده‌است، به‌ویژه اینکه در خود عربستان نیز یک اقلیت مهم شیعی وجوددارد که بر اساس برخی آمارها تا 20 درصد جمعیت شبه جزیره را شامل‌می‌شود.

البته این مسائل، بهانه‌هایی نیستند که دولتمردان سعودی در ظاهر بدان اشاره‌‌می‌کنند، آن‌ها مسائل دیگری را نیز دستاویز ایجاد محدودیت برای زائران و حجاج ایرانی و شیعه قرارمی‌دهند. اخیراً در جریان پیگیری‌های مسئولان ایرانی برای رفع مشکلات موجود، طرف سعودی برخی مسائل را به‌میان‌کشید‌ه‌است، از جمله خواندن دعا با صدای بلند، صلوات‌فرستادن در مسجدالنبی هنگام اذان، سب صحابه در پشت قرآن‌ها و...!

آن‌ها همچنین با اعتراض به توزیع کتاب‌های شیعی توسط برخی زائران ایرانی بر این‌باورند که این کتاب‌ها حاوی اهانت به برخی باورهای اهل سنت و صحابه‌ی پیامبر است. طرح این موضوع از جانب سعودی‌ها البته ممکن است بیراهه‌نباشد؛ چراکه چندی پیش مشخص‌شد که کتاب‌ها‌یی که به اسم علمای شیعه در عربستان توزیع‌می‌شود، جعلی‌است و علمای شیعی که کتاب‌ها به نام آن‌ها توزیع‌می‌شود اصولاً صاحب چنان تألیفاتی نیستند! نظیر کتا‌ب‌هایی که به اسم «علامه عسکری» و «آیت الله جعفر سبحانی» در مدینه و بقیع توزیع‌شده‌بود.

هراس موهوم از هلال شیعی

از سوی دیگر، حتی اگر توزیع برخی کتاب‌ها با مشخصاتی که دولتمردان سعودی می‌گویند، واقعیت داشته‌باشد، مغایر با سیاست رسمی حکومت ایران است. دولتمردان جمهوری اسلامی حتی در داخل کشور نیز درگیر مبارزه‌ای جدی با برخی گروه‌های افراطی هستند که تحت لوای دفاع از تشیع و ولایت، به گونه‌ای اهانت‌آمیز با باورهای سایر مسلمانان برخوردنموده و از این طریق به اصل انسجام اسلامی که یک استراتژی محور جمهوری اسلامی است، خدشه وارد‌می‌کنند.
از ابتدای گشایش درب بقیع به روی زائران تعدادی از طلاب وهابی با حضور بر سر مقابر مطهر بزرگان اسلام به زائران شیعه به ویژه ایرانی‌ها بی‌حرمتی‌های فراوانی ابراز‌می‌دارند

این درحالی‌است که خود حکومت سعودی، برنامه‌های تبلیغی وسیعی برای تمامی حجاج از جمله حجاج ایرانی دارد و سالیان مدیدی است که برخی کتاب‌های مبلغ وهابیت در بین حجاج ایرانی توزیع‌می‌شود.

از سوی دیگر، اهانت‌های لفظی طلاب وهابی در قبرستان بقیع که اکثراً تبعه‌ی کشور افغانستان نیز هستند، باعث ایجاد جنگ روانی و جلوگیری از نیایش بی‌دغدغه‌ی شیعیان و دیگر علاقمندان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در این مکان شریف شده‌است.

کتاب‌های مسئله‌دار

همچنین از ابتدای گشایش درب بقیع به روی زائران تعدادی از طلاب وهابی با حضور بر سر مقابر مطهر بزرگان اسلام به زائران شیعه به ویژه ایرانی‌ها بی‌حرمتی‌های فراوانی ابرازمی‌دارند.

در خاتمه می‌توان‌گفت: تمایز شدید آستانه‌ی تحریک شیعیان و اهل سنت و اهتمام هر یک از آن‌ها به گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ اسلامی، نشانه‌ی شکاف عمیقی است که متأسفانه از لحاظ تاریخی بین آن‌ها وجودداشته و اینک با توطئه‌ی دشمنان و غفلت دوستان، بروز و ظهور یافته‌است و آنچه که تاکنون برای پرکردن این شکاف انجام‌شده - نظیر اجلاس گوناگون تقریب بین مذاهب اسلامی -کافی نبوده‌است و دلسوزان دو طایفه باید هر چه زودتر تمهیدات عملی‌تری برای وحدت بیاندیشند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)


نوشته شده توسط: مریم


ِْلیست کل یادداشت های این وبلاگ

اتوبوس شب ونگاه کلی.....
[عناوین آرشیوشده]

خانه
مدیریت
پست الکترونیک
شناسنامه
 RSS 

:: کل بازدیدها ::
66289


:: بازدیدهای امروز ::
1


:: بازدیدهای دیروز ::
6



:: درباره من ::

رزسفید

مریم
تا شقایق هست زندگی باید کرد...

:: لینک به وبلاگ ::

رزسفید


:: آرشیو ::

ماه رمضان
مهر ماه 1386
پاییز 1386



::( دوستان من لینک) ::

اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار


:: لوگوی دوستان من ::











:: خبرنامه ::